Måndag, 20 Juli, 1998

Detta är en reseskildring som jag och tre till gjorde till Norge i juli månad 1998. Vi hade alla var sin offroad utom Lars som körde en Yamaha SRX6, en slags gatmaskin från -86 med en encylindrig motor på 600cc. Jag (Claes) körde en BMW F650, Niclas en Suzuki DR 650RSE och Stefan en Yamaha XTZ 660 och våra hojar är också encylindriga, så vi var ganska jämspelta. Jag packade min motorcykel i Landvetter utanför Göteborg på morgonen och körde c:a 10 mil för att möta upp dom andra i Vedum. Det ligger 1 mil från Vara nära E20. Jag blev något sen, så våran bestämda avresetid blev 2 timmar senare än vi hade tänkt oss, men vädret var bra än så länge så det gjorde nog inte så mycket (tror jag).

Innan avfärd blev det uppställning för fotografering som vi har gjort dom andra åren vi har åkt till Norge på mc. Så likadant i år också. Och sen bar det i väg på närmsta väg för att komma till E6 och det är bitvis ganska tät trafik. I början blir det stora luckor mellan oss så vi bestämmer att ta det lite lugnare med mindre omkörningar. Lars på SRX:en tar täten eftersom han måste stanna ibland och ta pauser p.g.a ryggproblem. Några mil innan Svinesund tar vi en välbehövlig paus och äter upp våran
Fikapaus
 Niklas, Lars och Claes gör sig redo efter fika-
 paus strax före  Svinesund.
Zoom
matsäck. Jag hade missat att ta med mat så jag fick smörgåsar och dricka av dom andra och det var bra för jag var vid det här laget ganska hungrig. Våran första mc-semester i Norge stannade vi till vid Svinesund och tog en del kort och gick ut på bron, men i år körde vi förbi som vilken pendlare som helst. Lite senare på dagen frågade Lars som var med oss först i år om vi aldrig stannade till när vi passerade gränsen och då fick vi säga att vi allt stannade till första året vi passerade gränsen.

E6:an fortsätter som bekant även in i Norge men här är det lite annorlunda skyltar och gula streck i vägbanan. Det är inget vidare att köra på en sån här rak och hårt trafikerad väg. Man får stanna ganska ofta, sträcka på sig och försöka lugna ner sig efter att man har sett en del idiotiska omkörningar. Vi låg i några mil bakom en buss en bit innan gränsen som var helt otrolig. Han gjorde ibland vågade omkörningar. Han tvingade mötande bilar, husbilar och även lastbilar ut i vägrenen när han körde om. Man kan bara inte fatta att en del kan köra så med en buss, och jag hoppas att den var tom på passagerare.

Efter ytterligare några mil kom vi till Moss. Vi behövde lite norska pengar så vi letade upp en bankomat. Det tog en stund innan vi hittade en så vi hann med att åka nästan tre varv runt i stan, fast det gjorde inget för det är en ganska mysig stad. Med norsk valuta på fickan tog vi oss ner till färjeläget för att åka till Horten. Det här är en bra genväg för man slipper åka upp hela vägen runt Oslofjorden plus att man kan ta en fika på båten. Överfarten kostar bara 35 kr och den tar c:a en timma så man får en välbehövlig vila. Direkt bredvid färjan i Horten hittade vi en turistbyrå där vi bokade en hytt några timmars färdväg inåt landet. Det tog en bra stund för dom fick ringa runt och kolla lediga hytter på några olika ställen, och under tiden höll vi på att smälta bort i våra ställ inne i värmen. När det äntligen var avklarat hann vi bara åka några hundra meter innan vi kom på att vi måste handla lite kvällsmat.

Hytte
 Vår första övernattningsstuga.
Sen blev det riktigt bra vägar med glesare trafik. Det måste nämnas att i Norge är det riktigt bra vägar med bra underlag. Jag kan inte påminna mig att jag har åkt ner i något potthål i vägen eller ens på spårig vägbana dom tidigare åren i Norge på mc. Ju längre vi kommer inåt landet ju mer kuperad blir terrängen, med krokigare vägar, precis som man vill ha det, och så rullar det på några timmar tills vi plötsligt dyker på vårat första övernattningsställe. En bra camping där en flod rinner förbi med ett härligt ljud. Bakom våran hytt tältar ett annat mc-gäng och vi ser att det är svenskregistrerade hojar. Efter en stund kommer dom fram och språkar och det visar sig att dom bor ganska nära oss i Sverige. Dom är på väg hem och berättar var dom har varit och vilka ställen dom har besökt. Dom hade besökt en silvergruva i närheten av campingen som vore kul att besöka. Innan vi somnar tittar vi i kartan och planerar en färdväg för nästa dag. Vi har inte så mycket bensin i tankarna med bestämmer ändå att ta en liten extra omväg som ser rolig ut och hoppas att det finns en bensinstation någonstans längst den vägen.